Roreko D1 - Vefo D1

Na een aantal koude trainingen, waar regen en wind ook niet van weg wilden blijven, beloofden de weermannen en -vrouwen voor de seizoensopening van Roreko D1 een zonnige dag. Op een goed bespeelbaar veld was de sfeer goed, toen om klokslag kwart voor twaalf scheidsrechter Alina voor het eerst op haar fluit blies. Aan Britt, Lisa, Linsy en Jasmijn de eer om de opdracht van de beide coaches uit te voeren: een paar vroege doelpunten maken om de spirit van de tegenstander te breken. Tegen Vefo D1 was in de zaal twee keer gespeeld (ruime uitoverwinning en een benauwde 4-3 in de eigen zaal) en daaruit was gebleken dat het een taaie tegenstander is, die tot op de laatste minuut de strijd hoog in het vaandel heeft.

Dat mooie intenties niet altijd leiden tot mooi korfbal was al snel duidelijk. Moeizaam werden enkele aanvallen opgezet, maar tot grote kansen kwam het niet. Het verdedigingsvak met Mark, Yke, Nicole en Fleur kon de deur goed dichthouden tot halverwege de eerste 12,5 minuut een mooie actie van een der Vefo-dames werd bekroond met de 0-1. De onrust in het spel van Roreko bleef, waardoor de vakken halverwege de eerste helft met deze stand moesten wisselen. Met nieuw elan probeerden de drie dames en één heer het korfbal te laten zien waar in de zaal de tweede plaats mee behaald was, maar ondanks de goede bedoelingen was het spel gehaast en slordig. Het verdedigingsvak trilde een aantal keer op haar grondvesten toen de Vefo-aanvallers via diverse doorbraken de korf onder vuur namen.

Maar soms is korfbal net voetbal, want als de 0-2 dichtbij lijkt….valt de 1-1. Een vloeiende combinatie tussen Mark en Nicole brengt de handen van de toeschouwers op elkaar. Met de rust in zicht proberen beide ploegen nog een doelpunt te forceren, maar met het gelijke spel op het bord, wordt de ranja opgezocht.

Enige woorden van de coaches later stappen de spelers weer het veld op. Fleur staat haar plek af aan Rowen, die haar plek in de verdediging inneemt. De rust heeft Roreko beter gedaan dan Vefo, want met twee keer Jasmijn als aangeefster scoren Britt (van afstand) en Lisa (een prachtige doorloopbal). Deze meer geruststellender stand (3-1) op het bord zorgt voor beter spel, de kansen worden goed opgezocht, alleen niet afgemaakt. Vefo recht haar rug en scoort met een afstandsschot 3-2, waarna de vakken wisselen voor een spannende laatste 12,5 minuut.

Het spel golft op en neer, maar meer en meer krijgen de Roreko-spelers grip op de wedstrijd. Rowen scoort 4-2 van dichtbij op aangeven van Yke, om even later met een verre doorloopbal ook de 5-2 te laten aantekenen. Als het geloof bij Vefo wegebt, de temperatuur stijgt en Jasmijn (als Vrouw van de Wedstrijd) zich moegestreden heeft laten vervangen door haar zus Fleur, blaast de scheidsrechter voor het laatst.

De eerste overwinning van dit veldseizoen is een feit, hard gestreden als team, vuil werk opknappend voor elkaar, een prestatie waarop verder gebouwd kan worden.

De volgende wedstrijd is op 12 april as. om 11.00 uur in Ruinerwold, waar de plaatselijke D3 wacht.